Wątki bez odpowiedzi | Aktywne wątki Teraz jest 16 cze 2024, o 17:55



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Anodowanie czesci aluminiowych 
Autor Wiadomość
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 cze 2010, o 23:20
Posty: 14
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Post Anodowanie czesci aluminiowych
Witam,

kiedyś był poruszony ten temat ale teraz nie mogę znaleźć go na forum.

Chciałbym wyanodować sobie przednie lagi oraz 4 sety wraz z dźwignią hamulca.
Z tego co czytam to powłoka anodowa jest bardzo mocna ale spotkałem się z opinią że to nie jest za dobre i lepiej pomalować te przednie lagi.
Wymyśliłem sobie że skoro mam ramę czarną to i dobrze by to wyglądało jak by było też wszystko na czarno.

Zastanawiam się czemu np. producenci nie anodują np. naszych ram w sv? bo skoro ta powłoka jest taka fajna i trwalsza od farby i sprzęt wojskowy się anoduje itd. to czemu nie np. czarna ramę w moto?

Co myślicie? Lepiej jest poanodować te części czy malować u lakiernika? a może proszkowo?


Pozdrawiam,


8 maja 2011, o 20:45
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 wrz 2010, o 09:57
Posty: 1957
Płeć: mężczyzna
Moto: 2x 650s K9 ..... 675
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
Na forum jest paru użytkowników, którzy na pewno malowali proszkowo sety na czarno. Nie wiem jak to jest z anodowaniem, może chodzi o koszta. Poszukaj w galerii moto z czarnymi setami to może się dowiesz od użytkowników więcej :]

_________________
675


8 maja 2011, o 21:10
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2010, o 14:28
Posty: 1963
Lokalizacja: Piła / Szczecin
Płeć: mężczyzna
Moto: B*R*A*K
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
Anodowanie np. setów będzie zdecydowanie trwalsze od pomalowania gdyż każda farba nawet pomalowana proszkowo się wytrze od butów.

http://www.tadgen.pl <- jest to firma która zajmuje się anodowaniem aluminium mam do nich 20km ale jakoś nie miałem okazji podjechać i wypytać więc zadzwoń i zobacz jak cenowo by to wyszło.

Jak będziesz znał cennik daj znać może też poddam kilka elementów do anodowania.

_________________
Obrazek

SV650S k3
bikepics.com


8 maja 2011, o 22:32
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 10:28
Posty: 727
Lokalizacja: Ursynów pod Warszawą
Płeć: mężczyzna
Moto: SV650n 2001
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
Anodowanie jest trwalsze jeśli chodzi o odporność na warunki zewnętrzne, czy starzenie się powłoki, ale niestety aluminium jest miękkie i łatwo się wyciera czy rysuje. I dlatego często na wierzch kładzie się lakier bezbarwny dla ochrony. Do tego, anodyzowanie to zmiana koloru metalu, a nie pokrycie - zawsze delikatnie "prześwituje" metal. W zestawieniu z pomalowaną proszkowo (czy inną techniką) ramą sety będą się dość widocznie odróżniać. Anodyzowanie to niezła technologia na kierownice, czy od biedy klamki, ale elementy, które są ustawicznie szlifowane butami, często piaskiem to lepsze (i prawdopodobniej tańsze) będzie malowanie proszkowe.

_________________
Żółty Giant Yukon k4 -> Żółta SV650 N k1
Obrazek


9 maja 2011, o 08:53
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2010, o 02:22
Posty: 7755
Lokalizacja: WPR
Płeć: mężczyzna
Moto: TT1050
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
Masa aluminiowych elementów w rowerze jest fabrycznie anodowanych. Nie wiem czy ze względu na trwałość, ale obstawiam, że ze względu na wagę. Sam lakier na przeciętnej ramie to ok. 200g, a w rowerze to już sporo. Ale niestety moim zdaniem ta technologia nie nadaje się na miejsca narażone na obtarcia, jak właśnie sety czy golenie zawieszenia. Należy jeszcze pamiętać, że pod anodowanie przydałaby się idealnie gładka powierzchnia, bo wszelkie rysy i niedoskonałości będą świetnie widoczne po anodowaniu ;) Lakier proszkowy za to ukryje małe defekty.

_________________
Triumph Tiger 1050 << bikepics


9 maja 2011, o 23:55
Zobacz profil
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 cze 2010, o 23:20
Posty: 14
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
Dzięki za zainteresowanie.
Znalazłem firmę koło Krakowa co mi zechciała poanodować części. Musze pozbyć się lakieru z goleni i śmiało mogę do nich oddać.
Cena to około 3zl/dm^2 czyli raczej taniej niż drogo. Z tego co wyczytałem w necie to "Powierzchnia części anodowanych w typie III zyskuje twardość ok. 65 w skali Rockwella [...] Jej twardość odpowiada hartowanej stali węglowej...". Gość który będzie mi to anodował powiedział że powłoka jest twarda jak diament.
Na wiki pisze "Przedmioty anodowane w procesie typu III można impregnować warstwą PTFE - co znakomicie poprawia odporność na ścieranie. Ten typ wykończenia stosuje się w np. zaworach, tłokach, przekładniach, wyposażeniu wojskowym (np. latarki taktyczne, celowniki optyczne i kolimatorowe, laserowe wskaźniki celu)." Musze się jeszcze dopytać czy by gość mi nie zaimpregnował tego a jak nie to może jakoś samemu się to da? :)

Więc myślę że poanoduję sety i lagi. Na koniec może lagi pomaluje bezbarwnym lakierem i wypoleruje (nie wiem czy chce błyszczące czy matowe) ale to zobaczę jak odbiorę z anodowania (umówiony jestem na przyszły tydzień bo w tym mają wanny zajęte :)).


10 maja 2011, o 10:29
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 wrz 2010, o 09:57
Posty: 1957
Płeć: mężczyzna
Moto: 2x 650s K9 ..... 675
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
No to czekam na rezultaty, bo też od dawna zamierzam pomalować sety na czarno :]

_________________
675


10 maja 2011, o 11:25
Zobacz profil
kluska
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 19:05
Posty: 778
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Warszawa
Płeć: mężczyzna
Moto: Gsxr 600 K6
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
W większości takie elementy maluje się proszkowo co daje dobry efekt i jest dość trwały.

_________________
ECU flashing - Carry/MotoTune
+48600403686
Polub Nas:
Obrazek

Zapraszamy!


12 maja 2011, o 17:54
Zobacz profil WWW
rowerzysta
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 cze 2010, o 23:20
Posty: 14
Lokalizacja: Kraków
Płeć: mężczyzna
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
Witam.

No i poanodowałem trochę.
Ogólnie sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana niż to się na początku wydawało.
Po zdjęciu części z moto trzeba je oczyścić z lakieru czy innych warstw wierzchnich. Jak się okazuje wszystkie nasze części aluminiowe w moto mają jakąś zewnętrzną powlokę. Służy ona zabezpieczeniu Al przed utlenianiem. Więc po zdjęciu tych części musiałem pozbyć się lakieru z lag. Do tego celu znajomy polecił mi scopal - taki żel. Po naniesieniu jego na lagi lakier sam zaczął złazić :) całkiem miło i przyjemnie pozbyłem się lakieru. Trzeba jednak uważać gdyż jest to środek trochę żrący i w kontakcie ze skórś piecze. Potem papier ścierny i szlifowanie lag, setów i innych części. Lagi pod lakierem są mało gładkie - takie trochę chropowate. Ponieważ nie miałem żadnej szlifierki oscylacyjnej więc jechałem ręcznie (220->300->500->800->1500 - narobiłem się jak głupi). Potem podobna sytuacja z setami: tutaj jak się okazało jest anoda i ją goście z firmy która mi anodowała wytrawili ją i nanieśli nową (twarda czarna). Jednak z anodowaniem powstał taki problem, że anoda zabiera około 0,1 mm na grubości z materiału. Dla setów nie stanowi to jakoś problemu ale dla lag już tak (do środka wchodzą przecież uszczelniacze). O ile gwinty firma anodująca zabezpieczyła mi we własnym zakresie o tyle otwór fi54 na uszczelniacz musiałbym zabezpieczyć sobie sam. Zabezpieczyć można tylko teflonowymi klockami dokładnie dopasowanymi (taśmy farby czy inne cosie kwas wypali). Pojechałem do tokarza zapytać się ile by kosztowały takie dwa walce aby były pasowne. Ponieważ krzyknął mi 100 to zrezygnowałem z lag. Po drodze wyszedł problem że tak naprawdę dobrze się anoduje jedynie czyste aluminium. A wszelkie stopy dużo gorzej. Po rozmowie z technikiem z firmy anodującej dowiedziałem się że najgorzej anodują się elementy odlewane i że ogólnie oni nie dają gwarancji że mi anodowanie wyjdzie czarne. Mówili że jest spora szansa że stopy te poanadują się ciapkowato. Ponieważ nieznany jest skład moich części więc nie wiadomo co z tego wyjdzie. Dlatego wycofałem się z lag bo moglu by się okazać, że po anodowaniu i tak musiałbym je malować. Postanowiłem je oddać odrazu do malowania proszkowego - 70 zł za 2 lagi.
Efekt końcowy anodowania części na zdjęciach:
Obrazek

Więcej zdjęć: http://simryc.com/sv650/mod/

I tak na podsumowanie dla potomnych
Nie polecam anodowac lag. Tutaj nie potrzeba tak wytrzymalej powloki a koszty i naklad pracy bardzo duzy. Lepiej olas sprawe odrazu poproszkowac
Anodowanie setow uwazam ze udane pomimo wielkiej obawy firmy ktora to robila. Nie wszystko sie tak slicznie poanodowalo i ladny kolor zlapalo ale jest ok. Koszt poanodowania setow, nozek, oslon chlodnicy, dzwigni hamulca (W cenie naniesiona powloke teflonowa na anode)to 160 zl dla firmy + jazdy samochodem ktore musialem wykonac (raz Krk ->Katowice i 2 razy po 60km pod krk)
Obecnie operacje zmiany koloru dolu sv wycenilem na okolo 400 zl. (wliczylem do tego dojazdy,telefony oraz jakies inne koszty)
Gdyby ktos kiedys decydowal sie na anodowanie polecam dokladnie przygotowac sobie powierzchnie. Mi gdzie niegdzie zostaly rysy na setach i po anodzie widac je jak nic.

Efekt koncowy pokaze jak odbiore lagi.
Do tego stwierdzilem ze odswierze lakier na owiewkach bo gdzie niegdzie jakies rysy wymienie olej w zawieszeniu i mam jeszcze ochote na nowa szybke. Co mi sie uda zobacze ile funduszy zostanie na koniec. Ogolnie chyba wybralem sobie najgorszy moment bo sezon trwa a ja mam moto w czesciach ;(


Pozdrawiam


26 maja 2011, o 20:27
Zobacz profil
SV Rider
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 00:23
Posty: 570
Lokalizacja: Koszalin/Gdańsk
Płeć: mężczyzna
Moto: 650S gaźnior
Post Re: Anodowanie czesci aluminiowych
Ja bym chciał jedynie zauważyć, że mi proszkowanie wahacza, setów4x, zębatki, podkładek, wydechu, kół, klapy zbiornika, śrub, tej wachy od tylnego hamulca itp wyniosło 240zł.

_________________
Michał, 600 295 016
Obrazek
http://svforum.pl/viewtopic.php?f=9&t=922


27 maja 2011, o 23:55
Zobacz profil ICQ
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 10 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL